Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Monday 16 March 2009

Tahniah Adik Madihah!

Assalamualaikum Dan Salam Perpaduan

Sekalung tahniah dan syabas saya ucapkan kepada anak bangsaku yang berjaya meletakkan namanya di peringkat tertinggi dalam pencapaian Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru-baru ini tak lain tak bukan adik Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal.

Berkat usaha gigih dan tekad yang tinggi beliau, pelajar Maahad Muhammadi (P) ini berjaya mencapai 19A1 dan 1 A2 dalam peperiksaan SPM baru-baru ini sekaligus dinobatkan pelajar cemerlang bagi tahun 2008.

Walaupun hidup serba kesempitan, beliau telah membuktikan harta bukan segalanya sebaliknya penentu kejayaan sebenar adalah Allah S.W.T setelah kita usaha dengan sebaiknya dan tawakkal kemudiannya.

Baru-baru ini beliau telah mendapat tajaan daripada Petronas, MARA dan Bank Negara bagi melanjutkkan pelajaran beliau sama ada di Asia Barat mahupun United Kingdom.

Pelajar yang berhasrat menjadi ahli Fizik ternama ini katanya ingin berbincang dengan keluarganya terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan berkenaan masa depannya.

Tak cukup dengan itu, kerajaan negeri Kelantan di bawah pimpinan Tok Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat telah bersetuju bagi memberikan sebuah rumah yang berharga RM 130,000 bagi dihuni oleh mereka sekeluarga.

Bapa Madihah, Nik Mohd Kamal Husin yang amat terharu dengan bantuan daripada beberapa agensi ini dan sudah boleh melepaskan nafas lega kerana masa depan anaknya, Madihah sudah terjamin.

Selain itu, ironinya sekali lagi golongan hawa membuktikan yang golongan ini masih mendominasi gelaran pelajar terbaik SPM sejak beberapa tahun kebelakangan ini sekaligus menimbulkan persoalan berkenaan kewibawaan kaum Adam.

Sesungguhnya ini adalah ‘produk-produk’ negara yang perlu kita hargai kerana mereka merupakan aset dan juga bakal peneraju bidang-bidang penting dalam negara kelak.

Pelajar sekarang harus sedar akan pentingnya pelajaran dan bukan sekadar melepaskan batuk di tepi tangga apabila datang ke bab pelajaran.

Saya yakin PPSMI bukan ditahap buruk yang disangkakan oleh sesetengah pihak, walaupun ia masih boleh diperbaiki tetapi daripada 3 peperiksaan besar negara yang lepas, jelas ia bukan penghalang kejayaan anak bangsa kita.

Negara kita sekarang sedang menjadi tumpuan pihak asing yang ingin mengkucar-kacirkan dan merosakkan keharmonian yang kita kecapi selama ini.

Kita dapat lihat dengan tersebarnya fitnah yang meluas, demonstrasi jalanan yang tidak terkawal, hinaan dan cacian pada institusi kesultanan Melayu dewasa ini sungguh mengecewakan dan mampu mengganggu gugat keamanan yang kita kecapi lebih 50 tahun ini.

Saya bimbang jika ini berterusan, tak mustahil adik Madihah mungkin pelajar terakhir yang boleh menikmati kejayaan cemerlang seperti ini.

Kita fikirkanlah masa depan adik-adik kita dan anak-anak kita di masa hadapan, mereka juga ingin dijulang dan merasa nikmat mendapat kejayaan di bumi mereka sendiri.

Jangan sampai bumi Malaysia ini dijajah semula oleh pihak asing dan pada saat itu, sudah terlambat bagi kita rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu untuk sedar bertapa bernilainya tanah yang kita pusakai daripada nenek moyang kita sejak sebelum zaman kesultanan Melaka lagi.

Saya tidak mahu negara kita jadi seperti Indonesia, Gaza, Pakistan dan negara-negara Islam lain yang semakin lama semakin diancam pihak musuh Islam.

Oleh itu, saya ingatkan diri saya dan rakan-rakan supaya berdiri teguh bersama-sama pemimpin kita bagi membela kehormatan agama, bangsa dan negara.

Sekali lagi tahniah kepada adik Madihah atas kejayaan cemerlang anda dan buat pilihan terbaik, mungkin ini langkah terbaik kita mencorakkan seorang ‘Prostaz’ atau ustaz yang terdiri daripada latar belakang bidang professional seperti yang diwar-warkan oleh Dr. Daniel Zainal Abidin.

Akhir kata, buat anak bangsaku, ayuh bangun daripada lamunan dan teruskan berusaha dalam menggapai impian mu disamping terus menjaga keharmonian dan keamanan negara kita bagi menjulang martabat Malaysia setaraf negara maju di dunia kelak.

No comments:

Post a Comment