Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 7 May 2009

1Malaysia Visi Negara

Assalamualaikum Dan Salam Perpaduan

Setiap pemimpin pasti mempunyai gaya dan visi serta misi yang berbeza daripada yang lain untuk menterjemahkan kepimpinan dan kredibiliti mereka masing-masing tambahan pula dizaman-zaman yang mencabar kini, persaingan semakin hebat untuk membuktikan keupayaan masing-masing.

Perdana Menteri Malaysia ke-6, Dato’ Seri Najib Tun Razak dalam ucaptama beliau selaku Perdana Menteri telah menggariskan misi dan visi baru bagi negara kita yang saya rasakan suatu langkah yang baik iaitu dengan berlandaskan slogan 1Malaysia.

Malaysia adalah antara negara yang terdiri daripada pelbagai jenis etnik yg tinggal aman harmoni serta bekerjasama dalam meneruskan agenda kemajuan negara dan menyumbangkan kepada kemakmuran ekonomi negara.

Ini dapat dicapai berkat hasil usaha pemimpin terdahulu yang bijak menghimpunkan dan menggabungkan kesemua etnik ini dan menghindarkan sebarang rasa tidak senang dan prejudis antara satu sama lain.

Akan tetapi, bibit perpecahan itu kian jelas walaupun sesetengah pihak masih melindungi dan menyatakan perkara yang baik walhal banyak lagi parut dan kudis yang ada tetapi disembunyikan atas alas an keselamatan dan kestabilan negara.

Saya yakin kepimpinan dibawah Dato’ Seri sudah nampak akan keretakan ini dan satu mekanisme atau satu cara pemulihan perlu didapatkan untuk mengatasi masalah ini secepat mungkin agar tiada lagi peristiwa 13 Mei akan berlaku di masa hadapan.

Terdahulu Tun Abdullah telah menggariskan beberapa nilai penting dalam mencapai misi dan visi negara ke arah memartabatkan Islam Hadhari sehingga ia menjadi salah satu bab dalam pengajian di universiti seperti TITAS ataupun Hubungan Etnik.

Dato’ Seri Najib juga tidak ketinggalan untuk meneruskan aspirasi pemimpin terdahulu dengan menggariskan beberapa nilai murni bagi kita untuk sama-sama mencapai misi 1Malaysia ini agar negara terus makmur dan aman dengan perpaduan yang kita warisi selama ini.

Antara nilai-nilai 1Malaysia adalah;
- Budaya kecemerlangan: satu usaha berterusan bagi menjanakan perkara-perkara yang akan mendorong orang ramai untuk menyedari betapa pentingnya Budaya Kecemerlangan.
- Ketabahan: Kita perlu bekerja keras, sepenuhnya berdedikasi, dan tabah menghadapi segala dugaan, maka apabila kita berhadapan dengan sebarang rintangan, semestinya kita akan berupaya mengharungi rintangan yang dihadapi dan berupaya meletakkan diri kita ke pangkal jalan kerana kita perlu menghargai dan memahami bahawa ada masa-masanya kesukaran perlu dihadapi.
- Rendah diri: Bersikap rendah diri pada dasarnya adalah satu aset kerana di dalam masyarakat kita, terutamanya masyarakat tradisional, mereka cenderung menghargai orang yang memperlihatkan sifat merendah diri.
- Penerimaan: Jika kita sanggup menerima sebarang perkara, kita akan mengambil perkara tersebut dengan kerelaan, maka kapasiti kita untuk melihat kepada semua perkara secara lebih positif adalah lebih baik berbanding toleransi semata-mata.
- Kesetiaan: Kesetiaan tidak sepatutnya keterlaluan sehingga menjadi kesetiaan membuta tuli. Seseorang itu hendaklah setia selagi pemimpin itu juga setia, dalam erti kata perlakuan pemimpin tersebut, komitednya pemimpin kepada tugasnya dan berdedikasi.
- Meritokrasi: Jika penghargaan diberikan berasaskan kerana mereka adalah terbaik, sama ada orang yang terbaik untuk tugasan tersebut atau syarikat terbaik untuk mendapatkan kontrak, maka semua pihak akan menyedari bahawa mereka perlu berada di tahap tersebut. Mereka perlu memberikan yang terbaik seterusnya membina masyarakat yang mengejar dan menjanjikan perkhidmatan atau mutu pengeluaran yang terbaik.
- Pendidikan: Pendidikan dan pengetahuan adalah prasyarat penting untuk mana-mana negara mencapai kejayaan dan disepanjang sejarah kita telah melihat hanya empayar yang berteraskan akal yang terus wujud, khususnya dalam konteks semasa.
- Intergriti: Kita perlu bercakap benar dan percaya kepada rakyat. Percaya bahawa rakyat adalah bijak, akan menghargai kejujuran, kebenaran dan bertemu dan berkomunikasilah dengan rakyat.

Idea pemimpin mungkin berubah-ubah dari semasa ke semasa tetapi saya percaya mereka hanya mahu lakukan yang terbaik bagi menggerakkan dan menjana negara ke arah kemakmuran dan kemajuan demi kesejahteraan rakyat.

Sebagai rakyat yang amat sayangkan negara ini, saya yakin negara ini hanya akan bertahan dan berkembang jika aspek perpaduan dan kontrak social negara terus dihormati.

Apa yang saya sedih di zaman kini bukan setakat perpecahan antara etnik-etnik tetapi perpecahan dalam suatu kaum itu sendiri yang kian hari kian meruncing tanpa satu penyelesaian yang konkrit dapat dicapai.

Sedarlah anak bangsaku, ini bukan masa kita berbalah sesama sendiri dan ini juga bukan masa untuk kita mengkhianati antara satu sama lain kerana pada waktu yang amat tegang kini, kita perlu terus kukuh bersatu kerana gelombang musuh semakin kuat untuk memecahbelahkan kita.

Bagi kesemua rakyat Malaysia, ayuh kita bangun dari lamunan mimpi dan buang jauh angan-angan Mat Jenin masing-masing kerana negara kita sudah tidak sama seperti dahulu lagi di mana kita boleh bersenang lenang sahaja.

Negara kita yang semakin diasak oleh musuh-musuh asing yang tak sabar-sabar untuk menodai tanah tumpah darah kita ini tidak akan mampu bertahan lama sekiranya kita meruntuhkan satu-satunya asset pertahanan kita yang terbaik sehingga diiktiraf oleh ramai pemimpin-pemimpin dunia iaitu perpaduan dan keharmonian yang kita capai.

Mari sama-sama kita bergerak maju kehadapan bersama-sama kerana dalam keadaan apa jua sekalipun, kita masih bergantung antara satu dengan lain dan itulah tonggak kemajuan negara.

Pesanan kepada pemimpin negara, teruskan perjuangan anda dalam mendalami dan menjiwai aspirasi rakyat kerana kerajaan sekarang perlu berubah daripada kerajaan yang tahu segala-galanya kepada kerajaan yang bijak mengambil langkah dan mengutamakan rakyat kerana rakyat merupakan golongan yang akan mengadili kerajaan berdasarkan keperitan mahupun kesenangan yang mereka kecapi berkat usaha pemimpin negara.

No comments:

Post a Comment