Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 13 May 2009

Erti Kesabaran

Assalamualaikum Dan Salam Perpaduan

Beberapa situasi ‘panas’ kebelakangan ini tak kira pada diri ku dan pada negara ini sebenarnya membawa saya kepada satu perkataan yang sangat senang disebut tetapi adakah kita mampu melakukannya, iaitu sabar.

Sabar adalah suatu tuntutan dalam agama dan merupakan satu ibadah, malah segala ibadat itu didirikan di atas sabar, kerana dalam mengerjakan ibadat itu kita terpaksa menanggung kepayahan dan pengorbanan.

Allah Taala menganjurkan kita supaya bersabar. Firman-Nya (mafhumnya): "Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu (melakukan taat dan menghadapi musibat), teguhkanlah kesabaran kamu, tetapkanlah kewaspadaan serta siap sediaa dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung (merebut syurga dan bebas dari neraka). (Al-Quran Surah Al- ‘Imran Ayat 200).

Saidina Ali Abu Talib k. a. w pernah bermadah, maksudnya: Jika engkau bersabar, takdir itu berlaku juga ke atas diri mu, tetapi engkau dikurniakan ganjaran pahala. Jika engkau tidak sabar pun, takdir tetap berlaku juga ke atas dirimu dan engkau berdosa.
Kehidupan kita seharian sememangnya menjanjikan pelbagai jenis cabaran terutamanya bagi kita remaja yang bergelar mahasiswa-mahasiswi ini.

Oleh sebab itu, kesabaran dan keimanan yang tinggi dalam diri kita merupakan satu-satunya tunjang bagi kita untuk menempuh sebarang cabaran di depan kita bagi membolehkan kita mencapai matlamat yakni kejayaan bukan sahaja di dunia malah di Akhirat kelak.

Apa yang jelas dilihat sekarang ini, manusia acapkali mengejar keuntungan dunia berbading nikmat Syurga yang Allah janjikan.

Apa yang mereka lakukan jelas tidak berlandaskan firman Allah seperti yang di atas kerana mereka cuba mendapatkan sesuatu tanpa bersabar dan inginkan perkara seperti nama, pangkat dan kuasa serta merta dengan membelakangkan segala hal lain demi kepentingan diri sendiri.

Saya mengambil contoh situasi kehidupan mahasiswa yang seringkali menjadi tekanan saban tahun iaitu semasa peperiksaan akhir semester kerana pada waktu ini, rata-rata pelajar sanggup melakukan apa sahaja demi mencapai kecemerlangan akademik masing-masing.

Angkara kurang kesabaran dan tidak mahu berusaha, ada yang sanggup membawa nota untuk ditiru atau nama lainnya ‘toyol’ seperti yang sering digunakan mahasiswa zaman kini.

Ini bukan sahaja salah disisi undang-undang peperiksaan malah berdosa disisi Allah kerana tindakan ini bukan setakat menipu dalam peperiksaan, malah ia bersikap tidak adil dengan rakan-rakan lain dan yang paling teruk adalah ini sebenarnya adalah tindakan yang menipu diri sendiri.

Banyak lagi kes-kes yang serius terjadi akibat kurangnya sabar dalam diri manusia seperti skim cepat kaya yang menunjukkan tiada rasa sabar dan keinginan untuk berusaha lalu mengambil jalan mudah untuk menjadi kaya dan akhirnya ditipu serta mengalami kerugian yang tidak sepatutnya terjadi.

Darah muda remaja juga antara faktor dimana hilangnya kesabaran dalam diri anak muda zaman kini. Mereka bertindak melulu mengikut nafsu dan baran masing-masing tanpa memikirkan baik buruk sesuatu perkara terlebih dahulu kerana sifat sabar mereka sudah diselubung nafsu masing-masing.

Untuk mewujudkan kesabaran, kita hendaklah sentiasa menyedari, bahawa kadar dan waktu berlakunya kesusahan atau musibat itu adalah di bawah takdir Allah Taala yang maha berkuasa. Ketetapan kadar itu tidak bertambah atau berkurang dan waktunya tidak terdahulu atau terkemudian.Dengan ini, saya ingin menyeru rakan-rakan mahasiswa untuk sama-sama memelihara atau memupuk sifat kesabaran dalam diri kita.

Kita hendaklah sentiasa mengingati bahawa kesabaran itu bakal dibalas dengan ganjaran kebajikan dan pahala yang disimpan khas oleh Allah Taala kerana demikianlah, kesabaran itu merupakan ubat yang paling pahit tetapi paling mujarrab.Yakinlah, keberkatan daripada kesabaran itu membawa manfaat kepada kita sekali gus menolak mudarat daripada kita. Sebagai ubat, pahitnya hanya sesaat, tetapi manisnya berpanjangan.

Sesungguhnya dalam perjalanan kita menempuh perjuangan yang kian mencabar dan mangharung jalan yang penuh onak dan duri ini, kesabaran adalah sesuatu yang sangat penting untuk kita cekal dan tampil lebih berani menghadapi liku-liku sasi baki perjuangan kita ini. Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. (Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159)

No comments:

Post a Comment