Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Monday 4 May 2009

Penghargaan Untuk Kolej Kediaman Pertama

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi atas limpah kurniaNya dapat saya menulis sedikit sebanyak penghargaan untuk segenap lapisan warga ASTAR sepanjang sesi 08/09 di bawah pimpinan kami sebagai JIK/JTK ASTAR.

Pada sesi ini, saya bersyukur kerana mendapat sokongan yang baik daripada pelbagai pihak terutamanya di pihak pentadbiran kolej dan juga sokongan rakan-rakan penghuni kolej kediaman Pertama dalam menghadapi pelbagai isu dan masalah.

Penghargaan kepada Dr. Woo Chaw Seng, Pengetua ASTAR, barisan penyelia dan pembantu penyelia yang banyak memberikan sokongan dan tunjuk ajar kepada kami untuk menjadi pelajar yang lebih dinamik bukan sahaja dalam bidang kepimpinan dan berorganisasi malah juga menyuntik semangat untuk menjadi pelajar yang baik dari bidang akademik juga.

Tidak dilupakan kepada Pn. Kasmah selaku Pengurus Asrama serta pembantu beliau dalam pejabat mahupun di bahagian dapur, ucapan ribuan terima kasih yang tidak terhingga ingin saya ucapkan kerana telah banyak membantu dan melayan kerenah mahasiswa/i kolej kediaman Pertama selain sentiasa melayan kami dengan mesra seperti anak-anak anda sendiri .

Kepada sahabat pimpinan JIK/JTK, Pengerusi-pengerusi JKP, Pengarah-pengarah projek/kelab anjuran kolej kediaman Pertama dan seterusnya rakan-rakana penghuni ASTAR, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas kerjasama yang baik anda berikan pada JTK ASTAR terutamanya kepada saya untuk melancarkan dan melicinkan segala perjalanan projek ataupun sebarang majlis yang diadakan di dalam kolej ini.

Saya sangat terharu mendapat pelbagai jenis sokongan tak kira sekecil mana sekalipun kerana ianya sangat berharga bagi saya untuk meneruskan perjuangan saya demi memartabatkan kebajikan mahasiswa terutamanya penghuni kolej kediaman Pertama.

Saya juga meminta maaf sekiranya saya ada tersalah kata, terlanjur bicara dan terkasar bahasa kepada sesiapa yang mengenali diri saya kerana diri ini tetap manusia yang kerdil dan hina ciptaan Allah.

Saya juga ingin memohon jutaan maaf jikalau prestasi saya tidak seperti yang diharapkan dan tidak dapat memuaskan hati semua pihak. Walau bagaimanapun saya sebenarnya telah berusaha sehabis boleh untuk memperjuangkan kebajikan anda bukan hanya di peringkat kolej malah turut mengjangkau ke peringkat atasan demi menjaga hak dan keperluan anda semua.

Selama setahun saya telah berusaha dengan peluang yang diberikan oleh pihak pentadbiran untuk menyertai Mesyuarat Pentadbiran pada setiap bulan, saya berjaya memohon dan menggesa beberapa perkara demi kepentingan penghuni dan dipersetujui oleh pihak pentadbiran. Antaranya adalah;


1. Mohon diwujudkan penghalang jalan di 2 pintu terbuka kolej bagi mengelakkan sebarang orang luar masuk.


2. Mohon lampu jalan dalam kawasan kolej diperbaiki elak keadaan merbahaya terutamanya di keadaan gelap pada waktu malam.


3. Mohon dengan menghantar petisyen kepada pihak pentadbiran agar bayaran tempat letak kereta dikurangkan daripada RM70 ke RM25.


4. Menggesa agar pelajar blok C pada semester 1 tidak dipindahkan keluar.


5. Menggesa agar pembaikpulihan blok A, B dan E disiapkan pada masa yang ditetapkan


6. Menyuarakan berkenaan system PA yang tidak dengar di sesetengah tempat. Ini sudah diselesaikan dengan penukaran arah ’speaker’ dan hampir seluruh kolej dapat mendengar setiap pengumuman.


7. Menyediakan kipas di Sudut Maklumat dan akhirnya berjaya mendapat dua buah kipas.


8. Menghubungi pihak SYABAS berkenaan isu catuan air dan mohon agar membekalkan air ke tangki statik yang disediakan secara berterusan


9. Mohon agar waktu perniagaan kedai fotostat dipanjangkan bagi memudahkan penghuni.


10. Memohon agar kedai makan di belakang Blok D akan buka secara tetap. Akan tetapi, pengusaha terpaksa menghentikan perkhidmatannya akibat menanggung rugi.


11. Membantu dalam pemilihan dan pembaikpulihan gelanggang serbaguna dan gelanggang bola jaring.


12. Menyediakan tong sampah bertutup di blok C bagi elakkan bau busuk di setiap aras.


13. Menyelesaikan masalah elektrik di Laman Santai, dan Blok B dengan bantuan JKP KEMAS.


14. Berbincang dan menyuarakan ketidakpuasan hati penghuni terhadap menu makanan harian kepada Pn. Kasmah melalui JKP KEMAS. Menu kemudian ditukar dan pengulangan menu telah dikurangkan.


15. Memohon agar bumbung Laman D/E diperbaiki tetapi ini terpaksa ditangguhkan untuk memberi ruang kepada proses penggantian bumbung Blok D.


16. Menyatakan keperluan selak di pintu bilik penghuni bagi meningkatkan keselamatan penghuni. Dengan ini, pentadbiran berjanji akan memasang selak di setiap bilik dalam waktu yang terdekat.

Walau bagaimanapun, masih banyak yang saya sendiri kecewa kerana gagal untuk dijalankan kerana antara perencat atau faktor utama adalah daripada segi kewangan dan ruang masa.

Oleh itu, saya memohon agar kepimpinan JTK akan datang untuk meneruskan agenda kebajikan yang dibawa pada sesi ini bagi memantapkan dan meneguhkan institusi kepimpinan JTK selain dapat mengajar anda cara diplomasi dan berunding dengan baik bagi menjayakan sesuatu perkara.

Akhir kalam, saya sekali lagi ingin mengucapkan jutaan penghargaan kepada semua pihak yang tidak putus-putus memberi sokongan kepada kami dan kepada yang memberi kritikan, kami menghargainya dan kami akan berusaha memperbaikinya agar kesalahan yang sama tidak diulangi pada sesi hadapan.

Saya juga ingin menyusun sepuluh jari mewakili rakan-rakan kepimpinan ASTAR yang lain memohon jutaan ampun dan maaf sekiranya kami tidak menjalankan tugas dan amanah dengan baik, sesungguhnya apa yang baik itu daripada Allah dan yang tidak baik itu hakikatnya datang daripada Allah jua tetapi atas kelemahan diri kami sendiri.Sekian, Assalamualaikum W.B.T.

ASTAR is FIRST!

UM is ONE!!!

No comments:

Post a Comment