Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Tuesday 24 March 2009

Jangan Gadai Maruah Kita

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Baru 50 tahun negara merdeka tetapi segalanya sudah berubah dengan begitu pesat dek kebijaksanaan pemimpin kita yang lalu membawa masuk teknologi dan memodenkan negara kita yang tercinta ini.

Akan tetapi bukan itu sahaja perubahan yang saya lihat, jati diri kita juga makin lama makin luntur tidak setebal nenek moyang kita pada masa dahulu.

Kita sudah sanggup memalit arang kepada Sultan penaung bangsa dan agama kita sendiri dan ini merupakan satu tindakan yang sangat keji di mata saya.

Adat-adat Melayu dan pegangan Islam juga semakin lama semakin dijauhi. Bukan saya ingin menyuruh anda bertudung labuh, berjubah dan sebagainya akan tetapi anda semua perlu ingat yang Melayu tak lekang dengan adapt sopan yang menyebabkan Melayu adalah bangsa yang bagi saya terunik di dunia ini.

Dewasa ini, remaja Melayu kian lama kian terhakis jati diri mereka. Saya ingin ingatkan kepada anak bangsa saya dan juga diri saya sendiri agar kita menjaga dan saling mengingati sesama umat dirantau kita yang kecil ini.

Kepada kaum Hawa, jaga maruah diri anda. Bataskan pergaulan anda dan ingat keluarga anda di kampung halaman kerana susah payah mereka hantar anda ke universiti bukan untuk anda bersuka ria dan memalukan mereka kelak hari akan tetapi niat mereka ingin melihat anak mereka ini berjaya menjadi insane yang berguna pada negara.

Bagi kaum Adam, pelihara kaum Hawa yang berada di sisi anda tak kira keluarga, sahabat mahupun sesiapa sahaja kerana dalam Islam kita semua bersaudara dan kita perlu menjaga mereka yang lemah. Jangan sesekali anda membuat durjana dan mengambil kesempatan atas mereka kerana sesunguhnya itu adalah sehina-hina perbuatan.

Kita tidak perlu terikut-ikut budaya barat yang senantiasa masuk bagi meracuni minda kita dengan hanya satu hasrat iaitu melumpuhkan kita umat Islam bagi memudahkan mereka masuk dan kembali menjajah kita secara fizikalnya bagi sekian kalinya.

Anda semua perlu ingat yang suatu hari nanti, kita akan berada di barisan depan bagi memimpin dan mempertahankan negara kita ini.

Kita tak perlu menjadi polis mahupun tentera bagi mempertahankan negara akan tetapi kita ada banyak lagi ruang dan cara bagi kita menjaga negara kitadaripada ancaman luar yang tidak jemu-jemu mahu masuk ke negara kita ini.

Remaja zaman ini perlu sedar, dadah, arak, rempit, seks bebas dan berjudi bukan amalan kita sebagai umat Islam khususnya. Jika anda terjebak dengan perkara maksiat atau terlanjur perbuatan, kembali ke pangkal jalan dan segera bertaubat pada Allah S.W.T..

Sebagai seorang yang bakal menjadi pemimpin, moral atau akhlak yang baik serta disiplin yang tinggi adalah amat diperlukan selain mempunyai rasa amanah yang tinggi dengan setiap tanggungjawab yang anda pegang.

Oleh itu, sekarang zaman bagi kita belajar oleh itu tekun lah anak bangsaku menelaah dan mencari ilmu yang sudah tersedia luas bagi anda.

Manusia memang tidak lari dengan lumrah alam yang mengingankan teman atau kekasih akan tetapi ingatlah batas dan sentiasa ingat bila anda berdua-duaan, pasti ada makhluk yang ketiga mendampingi disisi anda berdua.

Tambahan lagi waktu-waktu genting seperti ini iaitu waktu yang sudah hampir dengan peperiksaan akhir, anda perlu lebih komited pada pelajaran anda dan kurangkan aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah ini.

Bina jati diri kita, tingkatkan semangat patriotik terhadap negara dan sentiasa ingat yang Allah sentiasa memerhati setiap gerak geri kita nescaya kita mampu menjadi bangsa yang boleh menggoncang dunia dan kita mampu meneruskan aspirasi pemimpin sekarang bagi terus memakmurkan negara dan memajukan setiap aspek dan sektor dalam negara bagi meletakkan nama Malaysia setaraf atau mungkin lebih baik daripada negara-negara yang maju masa kini.

2 comments:

  1. assalamualaikum...

    nukilan yang membuka mata dan minda...
    hakikatnya,
    realiti tidak semanis kata ditinta...
    merealisasikannya juga bukan mudah,
    memerlukan golongan yang bukan mudah putus asa...

    ReplyDelete
  2. benar kata anda tapi sya berpegang pda prinsip batu yg dititiskan air, lama2 lekuk juga..walaupun sukar, kita harus buat sesuatu agar tidak ada yg terjerumus lagi

    ReplyDelete