Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Sunday 8 March 2009

PPSMI Semakin Hangat : Usah Ikut Negara Jiran

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Sekalung tahniah dan syabas kepada para penyokong Gerakan Mansuh PPSMI (GMP) yang turun kira-kira 5000 orang bagi menunjukkan sokongan anda mahukan PPSMI dimansuhkan.

Tindakan ini telah menarik perhatian ramai tokoh politik yang telah mula berbicara agar isu PPSMI ini diselesaikan secepat mungkin.

Selain itu, anda juga telah berjaya melumpuhkan jalan raya di sekitar bandaraya Kuala Lumpur, saya tidak tahu berapa banyak ‘pahala’ yang anda dapat akibat cemuhan pemandu kereta atas niat ‘murni’ yang anda jalankan.

Akan tetapi, kita lihat yang kekecohan berlaku semalam akibat sesetengah pihak yang sengaja menimbulkan provokasi yakni orang yang tidak tahu mendengar arahan.

Memang tidak dinafikan, GMP mendapat permit membuat perhimpunan tetapi bukan perarakan.

“Kami berpuas hati walaupun permit yang diberikan polis semalam, hanya membenarkan perhimpunan di Masjid Negara tetapi tidak meluluskan sebarang perarakan," kata Pengerusi Gerakan Memansuhkan PPSMI (GMP), Datuk Dr Hassan Ahmad di Rumah Persatuan Penulis Nasional Malaysia, semalam (kelmarin).

Para pembaca sekalian, jelas lagi bersuluh, perarakan tidak dibenarkan. Apabila Angota Polis Simpanan (FRU) cuba menghalang mereka, mereka bingkas membuat tuduhan durjana pada FRU.

Dikatakan FRU lempar bom pemedih mata dan sebagainya, menunjukkan mereka ini tidak tahu arahan dan sebabnya.

FRU yang cukup terlatih tidak akan membuat sebarang tindakan bodoh tanpa sebab, dan sebab mereka berbuat demikian amat jelas bagi menghalang perarakan.

Apa yang menyedihkan lagi apabila sebilangan antara mereka adalah daripada golongan mahasiswa. Apa guna belajar di universiti jika arahan semudah itu tidak dapat dipatuhi.

Adakah ini orang nak perjuang bahasa Melayu, sedangkan arahan dalam bahasa Melayu pun tidak faham. Atau mereka sudah diperalatkan oleh sesetengah pihak yang tidak saya tahu kewujudannya, Wallahu Alam.

Apa yang dapat saya perkatakan adalah, kita tidak mahu negara kita disamakan dengan negara-negara Asia Tenggara yang lain. Kekecohan di Filipina, Indonesia, Thailand dan sebagainya kita tidak mahu ia jadi di Malaysia ini.

Walaupun kita ingin membantah, kita ada had dan tata susila nya. Sudahla Raja sekarang di dehakai, ini adab dan tata susila pula tidak dijaga. Adakah ini orang yang perjuangkan bahasa Melayu, sedangkan adab bangsa dan pemimpin bangsanya dibelakangi, Rukun Negara diabaikan? Fikir-fikirkanlah…

Sepatutnya kita muhasabah diri kita, apa yang telah kita lakukan. Adakah ia berdasarkan landasan yang benar atau sudah menyimpang atas desakan golongan-golongan yang berkepentingan?

Saya seru pada mahasiswa, tolak segala unsur politik luar. Kita bergerak atas nama mahasiswa. Jika niat kita sebagai mahasiswa ingin membela negara, itu tindakan cukup murni.

Akan tetapi sebagai mahasiswa yang bijak pandai, kita fikirkanlah satu medium atau satu cara yang terbaik bagi kita melaksanakan niat kita tanpa mengganggu gugat keselamatan dan keamanan Negara.

Justeru itu, saya menyeru rakan-rakan agar kembali ke pangkuan yang asal dan sama-sama kita sayangkan Negara kita sebagaimana kita sayangkan bahasa kita.

Kita berharap juga agar isu ini terus diambil berat terutamanya oleh Kementerian Pelajaran Malaysia di bawah pimpinan Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Katanyanya dalam satu sidang akhbar, apa pun keputusan Kabinet, pelaksanaannya hanya boleh dilakukan tahun depan bermula dengan murid Tahun Satu.

Oleh itu, mari kita sama-sama berdoa agar satu keputusan yang bijak dapat dicapai bukan sahaja bagi memartabatkan bahasa melayu tetapi bagi menjamin masa depan adik-adik kita tejamin agar mereka menjadi insan yang produktif bagi kita sama-sama mengejar wawasan 2020.

2 comments:

  1. well....things are just happened..
    n for my opinion, PPSMI perlu diteruskan.
    mungkin beberapa perubahan perlu dilakukan dlm melaksanakannya.

    ReplyDelete
  2. tak salah pertahankan bahasa kebangsaan tapi gunakan saluran dan cara yg betul. biar pakar menkaji perlu atau tidak ia terus di jalankan. bagi saya ia baik diteruskan, mungkin di skolah menangah dlu..

    ReplyDelete