Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 4 April 2009

Juara Keseluruhan FESENI - ASTAR

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Syukur pada Ilahi atas kurniaanNya dengan memberikan nikmat kejayaan pada pasukan kesenian daripada Kolej Kediaman Pertama atau lebih senang dikenali sebagai ASTAR.

Ini merupakan hadiah istimewa terutamanya kepada jawatankuasa FESENI dan JKP KREATIF yang menghadapi ribuan liku dan cabaran apabila berdepan bukan sahaja daripada sudut pihak pentadbiran malah daripada hal kebajikan peserta juga.

Setinggi-tinggi penghargaan saya taburkan kepada Reen selaku pengarah Feseni 2008/2009 dan Hazwan selaku pengerusi JKP KREATIF sesi ini atas semangat gigih dan usaha kuat mereka dan rakan-rakan untuk terus menjulang nama ASTAR dalam bidang kesenian ke tahap lebih tinggi.

Kepada adik-adik juniorku, syabas dah tahniah atas penyertaan pertama kali anda semua ke alam kebudayaan ini telah membuahkan hasil apabila kolej kita julung kalinya ditabalkan selaku juara keseluruhan. Saya tahu dan saya sedar bertapa getir cabaran yang dihadapi rakan-rakan seperti Hazwan, Reen, Ijin, Fairuz, serta banyak lagi rakan-rakan yang bukan sahaja meletakkan segala usaha bagi menjayakan Feseni kali ini malah banyak mengorbankan masa, wang dan apatah lagi waktu pembelajaran yang sudah tentu tidak tersusun lagi.

Saya tahu sejak dari bulan Disember lepas, sudah bermula saat getir apabila menghadapi kesukaran berdepan dengan pihak pengurusan apabila bajet Feseni yang dijangka dipotong secara besar akibat kegawatan ekonomi pada masa kini.

Tidak kurang pula dengan kehadiran yang mengecewakan peserta pada perkampungan Feseni 2 minggu sebelum bermula semester 2 yang lalu benar-benar menduga emosi yang ketahanan mental adik-adik ku yang kebanyakannya masih di tahun 2.

Sesungguhnya, saya di sini memohon jutaan maaf kepada semua warga FESENI kerana gagal membantu anda dari segi kewangan ini kerana sesungguhnya hak saya amat terbatas bila berdepan isu ini. Bila saya dengar ada kawan saya merintih menangis tak tahan tekanan, hati saya jadi sayu sedih dan pilu bila kenangkan nasib mereka tanpa saya boleh membuat apa-apa.

Apa yang saya mampu buat adalah sekadar memberi sokongan moral pada anda sahaja dan memberika semangat agar perjuangan perlu diteruskan dan bukan terhenti akibat cabaran-cabaran yang getir ini.

Feseni akhirnya bermula pada akhir Mac lalu dengan keresahan yang tak sudah melanda bukan sahaja saya malah kesemua ahli jawatankuasa FESENI kali ini yang resah adakah kita mampu sekurang-kurangnya mengekalkan prestasi kita pada tahun lepas? Hari demi hari dan dengan izin Allah, ASTAR menempah nama dan kejayaan dalam kebanyakan acara yang disertai termasuk beberapa acara yang tidak pernah kita juarai sebelum ini.

Akhirnya Feseni ditutup semalan dengan saat paling manis bila diumumkan Kolej Kediaman Pertama muncul juara keseluruhan Feseni 08/09 mengalahkan pesaing tradisi kita kolej 12 dan kolej 9.

Saat kegemilangan ini benar-benar memberikan impak besar dalam sejarah hidup saya sepanjang 3 tahun berada di kolej ini kerana tidak disangka-sangka kita yang sebelum ini hanya mampu merangkul naib juara akhirnya menampakkan kenaikan prestasi dengan kejuaraan pada tahun ini.

Tetapi adik-adik kita boleh bergembira menyambut kejayaan ini tetapi kita harus ingat yang ini juga satu tanggungjawab yang berat kerana mempertahankan kejuaraan adalah lebih susah daripada mengejar kejuaraan itu adik-adik.

Dengan itu, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan pada kesemua peserta Feseni dan teruskan perjuangan anda pada sesi depan pula bagi memartabatkan seni Astar di UM ini khususnya.

Tak dilupakan juga kepada rakan-rakan yang banyak membantu secara belakang tabir seperti Maamin and crew teknikalnye, Ijat a.k.a mamak, Apip, Yazman n pasukan penyokong di terajui oleh Faris a.k.a Ayie yang sungguh mantap, semangat dan berdedikasi dalam melancaran setiap acara terutamanya bagi pasukan ASTAR.

Kepada yang berjaya, teruskan prestasi anda untuk mencapai kejayaan bagi acara yang sama pada sesi hadapan dan pada yang kurang berjaya teruskan usaha dan jadikan ia sebagai satu cabaran untuk kita mencapai kejayaan lebih baik di sesi akan datang.

Selamat maju jaya dalam menghadapi peperiksaan yang akan datang pertengahan April ini kepada semua penghuni kolej kediaman dan teruskan perjuangan anda. Jangan anda berpuas hati hanya pada satu tahap kerana perjalanan kita masih panjang dan sehingga kini, ia masih belum sempurna..Seni menjulang ASTAR.

ASTAR is FIRST!
UM is ONE!!

No comments:

Post a Comment