Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 15 April 2009

Keamanan : Suatu Nikmat Ilahi

Assalamualaikum Dan Salam Perpaduan

“Malaysia Oh Tanah Airku,
Tanah Tempat Tumpah Darah ku,
Negeri elok aman ku cinta…”

Ini adalah antara bait-bait lagu patriotik yang sering terngiang-ngiang di dalam pendengaran saya, walaupun tidak tahu akan tajuknya tetapi tetap ia ssebuah lagu melambangkan keindahan negara kita.

Negara Malaysia di bawah pepimpin yang bijak telah berjaya berkembang pesat dan sentiasa aman makmur dari kekecohan yang melampau.

Minggu lepas dan berlarutan hingga sekarang kita sering terbaca di dada akhbar mahupun di tayang di kaca tv akan kekecohan di Thailand, negara jiran kita yang bergolak akibat kehilangan kestabilan politik dalam negara mereka.

Kita tidak mahu unsur-unsur sebegini beranak-pinak di Malaysia untuk terus menjaga keharmonian serta perpaduan antara semua kaum dan penduduk negara kita.

Tidak dinafikan negara sekarang masih tidak stabil bukan sahaja di peringkat ekonomi malah dari segi politiknya juga dilihat masih terumbang-ambing setelah penukaran tampuk pimpinan kerajaan pada minggu lepas.

Parti komponen sesama kerajaan juga bergesel inikan pula parti lawan yang sentiasa mencari ruang dan menghidu kelemahan bagi mereka menyusup masuk dan memecahbelahkan terus kerajaan seterusnya menjadikan negara berada dalam keadaan lebih goyah.

Baru-baru ini di Perak, ada suara sumbang yang menyatakan bahawa kejadian rusuhan berdarah di Thailand mungkin terjadi di Perak sekiranya Dewan Undangan Negeri (DUN) itu tidak dibubarkan.

Ini bagi saya satu tindakan yang mengikut emosi semata-mata tanpa memikirkan masa depan negara malah keluarga masing-masing.

Bunuh membunuh, rusuhan dan demonstrasi ini hanya mampu memburukkan nama negara dan tidak lebih dari itu kerana kerajaan memperuntukkan banyak saluran dan cara bagi kita meluahkan rasa tidak puas hati sesama kita.

Sistem perundangan yang ada bagi saya cukup telus untuk membuat keputusan yang mana hak dan yang mana batil bukan mengkiut kemahuan mana-mana pihak yang berkepentingan.

Saya sangat sedih apabila keamanan negara diperjudikan dan dijadikan satu permainan demi mencapai agenda politik yang sungguh jumud bagi saya.

Allah telah menciptkan kita untuk kita sama-sama menjaga dan memakmurkan bumi Allah ini dan bukan bagi kita membuat kerosakan serta jauh sekali bagi kita bunuh-membunuh sesama makhluk.

Sedarlah manusia, bila anda meminta satu pihak membuang ‘amalan lama’ mereka, tetapi anda sendiri yang terus menerus menggunakan taktik kotor yang lama dan ketinggalan itu, menampakkan bertapa tidak matangnya anda semua berbicara bak org yang meludah ke atas, akhirnya terpalit di muka sendiri.

Saya memberi amaran kepada mana-mana pihak agar jang sesekali menyentuh hal isu sensetif negara dan jangan memperjudikan keamanan yang telah sekian lama kita kecapi untuk perkara yang sungguh tidak munasabah.

Jangan kita hendak terngadah bila sudah terhantuk kerana pada waktu itu, nasi sudah menjadi bubur dan jika ditangisi dengan air mata darah sekalipun, negara yg kita sayangi ini belum tentu dapat dipulihkan kembali.


Elakkan diri daripada sifat hasad dengki dan tamak haloba kerana kita perlu sentiasa beriman pada Allah dan kita perlu sentiasa tahu yang rezeki itu datang daripada Allah dan hanyya Allah boleh membuat keputusan seadilnya.

Dia mampu memberi apa yang tidak pernah orang miliki dan hanya Dia mampu menarik segala nikmat daripada sesiapa yang Dia mahu untuk kita sentiasa dekatkan diri denganNya dan bagi kita sedar yang dunia ini hanya satu persinggahan sahaja.

Kuasa, pangkat, wang, harta dan darjat itu sekadar perhiasan di dunia sahaja, walhal apa yang kita perlukan adalah ketaqwaan, Iman, dan bekalan pahala yang banyak bagi kita mengahadapi hari penghitungan di hadapan Allah kelak.

Ya Allah, Kau lindungi negaraku ini daripada kemudaratan Ya Allah, berikanlah petunjuk dan hidayah kepada pemimpin kami untuk membuat keputusan yang baik bagi terus memakmurkan bumiMu Ya Allah. Sesungguhnya Engkau yang Maha Pemurah lagi maha Bijaksana..Amin Ya Rabbul Alamin…

No comments:

Post a Comment