Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 29 April 2009

RASUAH!!Pemusnah Bangsa

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Di mana-mana sahaja rasuah dan manusia kini bagaikan gula-gula yang sering di mulut kanak-kanak kerana sedar ataupun tidak, gejala ini makin menular dalam masyarakat kita baik di sektor awam mahupun swasta.

Isu ini sering dibincangkan dan kemudian lesap seribu bahasa. Adakah mulut-mulut yang membicarakan ini juga sudah disuap oleh tangan-tangan syaitan durjana?

Sewaktu pemerintahan Perdana Menteri ke-5, Tun Abdullah Hj. Ahmad Badawi, akta berkaitan pencegahan rasuah ini digubal dan dahulunya Badan Pencegah Rasuah kiri diberikan nama baru iaitu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia bagi memperkasakan dan mempergiatkan lagi aktiviti mencegah rasuah tak kira dimana-mana sektor.

Saya pernah mendengar satu ceramah berkenaan ini baru-baru ini dan walaupun kasar tetapi penceramah tersebut telah menyamakan rasuah ini dengan khinzir.

Bagi orang Melayu, khinzir adalah satu binatang yang amat jijik, bukan sahaja nak memegang, melihat mahupun menyebut namanya pun sudah membuatkan orang itu jijik dan sangat terhina dengan perkataan itu.

Penceramah sangat kagum dengan penerapan rasa jijik binatang itu dalam masyarakat Melayu tetapi sayangnya mereka tidak berbuat sedemikian terhadap rasuah durjana ini.

Sesungguhnya jika kita tersentuh khinzir, kita mampu menyamak dan menyucikan diri kita akan tetapi jika kita makan rasuah walaupun sekali, maka daging yang tumbuh daripada zat makanan hasil rasuah itu akan menjadi bahan bakar di neraka kelak.

Statistik menunjukkan kadar rasuah di negara kita adalah antara yang tertinggi di dunia ini dan ini bukan satu imej yang baik untuk kita ketengahkan di persada antarabangsa.

Malaysia yang juga negara Islam sesungguhnya perlu memerangi habis-habisan isu rasuah ini hingga ke akar umbi, tak kira walaupun dia pemimpin politik, syarikat mahupun pekerja am biasa, mereka ini perlu diberkas sebelum budaya ini semakin cepat merebak.

Bagi saya, pencegahan ataupun cara penerapan budaya ini sepatutnya bermula daripada institusi keluarga lagi kerana ibu bapa yang paling dekat dengan anak-anak sentiasa perlu memberikan penerapan agama yang secukupnya disamping nilai-nilai moral yang tinggi kepada anak-anak mereka.

Guru-guru di sekolah tak kira sekolah agama mahupun sekolah kebangsaan perlu memainkan peranan yang penting juga kerana mereka bagaikan ibu dan bapa kedua bagi murid-murid ini untuk mendapatkan ilmu serta didikan yang mulia bagi membimbing mereka menjadi insan yang mulia satu hari kelak.

Kepada rakan mahasiswa, saya menyeru agar anda menjauhi diri anda daripada gejala ini di dalam apa jua aktiviti yang anda lakukan sepanjang penglibatan anda di alam varsity ini.

Mahasiswa perlu lebih bijak mengawal hawa nafsu terutama bila berdepan ganjaran yang tidak sepatutnya bagi menyediakan diri menempuh alam pekerjaan kelak kerana kita merupakan bakal pelapis pimpinan dan penjawat jawatan tak kira dalam apa jua bidang sekali pun.

Sesungguhnya kekayaan di dunia ini tidak boleh membeli kesejahteraan di akhirat kelak dan Allah sentiasa mengetahui tindak tanduk kita walaupun kite terlepas daripada perbicaraan dan undang-undang kerana tiadan undang-undang lebih baik daripada undang-undang Allah dan tiada hakim yang baik selain Allah S.W.T. di Padang Mahsyar kelak.

No comments:

Post a Comment