Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Tuesday 21 April 2009

Pemimpin Perlu Berjiwa Rakyat

Assalamualaikum Dan Salam Perpaduan

Saya berminat dengan sebuah artikel yang disiarkan di akhbar Berita Harian hari ini apabila Dato' Seri Najib menyatakan kepada pemimpin kerajaan agar turun padang bertemu rakyat tanpa sebarang protokol yang melecehkan.

Jika orang yang pernah membuat projek besar dengan menjemput tetamu bertaraf YB ke atas, sudah tentu mereka merasa serik dan perit dengan birokrasi yang perlu dilalui dan pelbagai alasan yang diterima oleh pihak yang berkenaan.

Akan tetapi itu boleh juga diterima kerana mereka mungkin sibuk dalam pelbagai hal tidak kira mungkin urusan rasmi mahupun tidak rasmi.

Apa yang cuba saya bincangkan di sini adalah pimpinan-pimpinan remaja ataupun di peringkat universiti ini.

Sebagai pemimpin, anda mempunyai konsep yang sama seperti wakil rakyat tersebut, anda perlu turun padang bersama-sama rakyat, dalam konteks ini mahasiswa/i itu sendiri bagi kita lebih mendampingi dan mendengar masalah serta rintihan mereka.

Saya ambil contoh pimpinan kolej, jangan disebabkan tiada surat jemputan atau tiada panggilan rasmi menyebabkan kita tidak perlu hadir dalam acara atau sesuatu majlis sedangkan ini adalah peluang kita menonjolkan diri membuktikan komitmen kita.

Bukan setakat itu, anda tidak perlu menumpukan kepada acara ataupun majlis sahaja, tetapi perlu kerap menyelami isi hati mahasiswa/i ini dengan cara yang lebih santai dan berhemah agar traksaksi idea dan rungutan itu dapat dijalankan dengan lancar.

Tetapi saya juga faham anda mempunyai komitmen yang tinggi terutamanya menelaah ilmu bidang masing-masing, sama juga dengan situasi wakil-wakil rakyat yang sentiasa sibuk dengan hal mereka.

Apa yang ingi saya tekankan di sini adalah, anda yang memilih untuk memegang tanggungjawab dan amanah itu perlu sentiasa adil pada diri sendiri dan juga pada rakyat anda dan bukan hanya mementingkan diri sendiri sahaja.

Kepimpinan yang baik perlu berdasarkan tauladan yang baik. Oleh itu, satu nasihat saya kepada pemimpin mahupun bakal pemimpin supaya menjaga imej dan dan memberi contoh atau menjadi satu idola yang baik kepada rakan-rakan anda agar karisma anda sebagai pemimpin terserlah dan tidak dipersoalkan kelak.

Buang jauh-jauh sifat angkuh dan sombong anda bila mula memegang jawatan kerana disebalik jawatan yang anda pegang itu ada beban yang lebih besar daripada gunung-gunung dalam dunia ini yang kita perlu pikul dan laksanakan dengan baik.

Suka saya ingatkan, jika anda membuat sesuatu dengan ikhlas dan amanah, beban sebesar mana sekalipun tetap boleh membuatkan anda tersenyum riang walaupun sebenarnya kita melalui saat-saat getir bagi menjalankan setiap satu amanah yang kita pikul selama itu.

Ingatlah anda selaku pemimpin juga memikul amanah dan tugas daripada Allah untuk kita berlaku adil dan sentiasa membawa rakyat kita ke jalan yang benar, jalan yang diredhaiNya.

Kesimpulannya, tidak ada beza pemimpin peringkat nasional mahupun pemimpin di kampus kerana apa yang kita perlu tahu dan sedar adalah tanggungjawab yang kita pikul ini bukan sekadar menjadi topik bualan orang ramai malah ianya turut akan dihitung kelak di Padang Mahsyar. Insaf dan muhasabah diri kita serta betulkan niat di hati kita jika mahu menjadi seorang pemimpin yang berjaya kelak.

No comments:

Post a Comment