Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Monday 27 April 2009

Selsema Babi Menular Ke Seluruh Dunia!

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan
Dunia sekarang heboh dengan penyakit selsema yang telah melanda khinzir.
Akhbar Agence France-Presse telah memberitakan bahawa pihak berkuasa kesihatan dunia bekerja keras untuk menghentikan jangkitan selsema babi yang dikatakan telah menyebabkan kematian-kematian di Mexico di mana terdapat rasa takut penyakit itu mungkin akan berjangkit ke seluruh dunia.

Seramai 20 orang telah disahkan meninggal dunia akibat selsema babi itu dan menambah ianya mungkin boleh mencecah sehingga 81 orang.
Kes-kes yang disyaki sedang dikaji di Eropah, Timur Tengah dan Asia pada hari Ahad sepertimana disahkan sekurang-kurangnya 10 orang yang dijangkiti penyakit ini telah pun menyeberangi Mexico dan kini berada di Amerika Syarikat.
Ajaran Islam sendiri mengharamkan umat Islam memakan daging babi. Ini adalah berdasarkan kepada ayat Quran yang dibawah ini.
Firman Allah SWT: “Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan.” (al-Mai’dah:3)
Dari Jabir bin Abdullah RA, bahwa ia mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda pada tahun penaklukan, ketika beliau masih berada di Makkah: “Sesungguhnya ALLAH dan Rasul-NYA telah mengharamkan penjualan khamar, bangkai, babi dan berhala (patung)”.Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Al-Baqarah: 173).
Berdasarkan penyelidikan ilmiah, bahawa makan daging babi itu salah satu sebab timbulnya cacing pita yang sangat berbahaya. Lebih-lebih lagi makanan-makanan babi itu yang kotor-kotor dan najis.
Negara Rusia yang takut dengan penularan jangkitan selsema babi pada hari Ahad telah meletakkan larangan mengimport daging dari Mexico, beberapa negeri dari Amerika Syarikat, sembilan negeri Latin America kata jurucakap bagi Perdana Menteri Vladimir Putin.
Tanda-tanda selsema babi juga nampaknya sudah menular ke New Zealand di mana sepuluh penuntut-penuntut dari New Zealand yang baru-baru ini pergi ke Mexico 'mungkin' telah dijangkiti penyakit selsema babi, kata Menteri Kesihatan Tony Ryall pada hari Ahad.
Di Timur Tengah pula, satu kes disyaki selsema babi adalah di mana seorang lelaki Yahudi berusia 26 tahun telah dimasukkan ke hospital di Netanya selepas kembali dari Mexico.
Akhbar The Gurdian dari United Kingdom pula melaporkan simptom-simptom selsema babi adalah sama dengan selsema manusia.
Mengikut Agensi Pertahanan Kesihatan, peletusan wabak selsema babi, sejenis penyakit yang disebabkan oleh influenza jenis A - selalunya menjangkiti babi-babi.
Mereka yang bekerja di sekitar babi-babi juga kemungkinan besar akan dijangkiti virus H1N1 itu dan ianya juga mungkin bagi virus itu menjangkiti manusia kepada manusia lain.
Oleh itu, lebih elok sekiranya babi-babi yang dijangkiti oleh selsema babi ini dimusnahkan untuk melindungi dari ianya menjangkiti manusia pula.
Memakan daging babi juga boleh menyebabkan penyakit antaranya ialah Sistiserkosis, iaitu sejenis penyakit yang disebabkan oleh Cacing Taein seperti t.solium akibat dari memakan babi.
Firman Allah swt :”Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor” (Surah al-Baqarah : 145).
Babi juga telah tersenarai sebagai binatang yang menyebabkan kematian ramai penduduk dunia akibat virus dan kuman bawaannya.
Di antara kematian besar-besaran manusia akibat wabak bawaan babi ialah :
1- Spanish Flu – 1918 mengorbankan 20-40 juta orang
2- Hong Kong Flu – 1968 mengorbankan 2 juta orang
3- Russia Flu – 1977 (tiada rekod rasmi)
*Artikel ini bukan untuk menyentuh mana-mana sensetiviti tetapi untuk memberi pengetahuan kepada orang ramai. Harap maklum.

1 comment: