Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 2 April 2009

Sayang Bumi Yang Kita Pijak

Assalamualaikum Dan Salam Perpaduan

Sejak dari kecil lagi kita belajar dan diterapkan dengan semangat patriotik atau semangat cintakan negara untuk kita sedar dan berusaha sama-sama memakmurkan dan memajukan negeri kita ini.

Walau bagaimanapun, adakah kita sudah boleh katakan yang kita ini patriotik pada negara?

Mungkin definasi patriotik menurut kamus dewan mahupun pakar bahasa akan merungkai segala-gala persoalan tetapi hakikatnya pada saya, ia membawa kita hanya kepada satu objektif iaitu untuk kita terus sayang dan menyanjungi negara kita ini.

Negara kita yang baru 51 tahun merdeka sudah mengalami transformasi yang padu dari pembangunan sahsiah, pendidikan, ekonomi dan pelbagai macam lagi hasil usaha dan aspirasi yang dibawa oleh pemimpin negara yang terdahulu.

Semangat patriotik mereka jauh menjangkaui pemikiran kita dan apa yang patut contohi adalah usaha gigih mereka ini bukan untuk diri sendiri akan tetapi bagi memajukan lagi anak bangsa mereka, tanah yang dipijak dan agama yang dianuti.

Sahabat yang saya sayangi sekalian,

Kita perlu banyak membaca sejarah bagi kita tahu bagaimana pengorbanan yang telah dibuat oleh pemimpin terdahulu untuk membebaskan negara kita daripada cengakaman penjajah.

Bukan setakat harta mahupun pangkat, malah keluarga dan nyawa sanggup digadai demi membebaskan bumi yang mereka pijak ini daripada diganyang oleh nafsu penjajah yang rakus bak binatang.

Berkat usaha gigih pejuang-pejuang tanah Melayu ketika itu, 446 tahun setelah kerajaan Melayu Melaka tumbang, Persekutuan Tanah Melayu berjaya mengukir namanya sebagai negara sendiri tanpa bergantung harap pada sesiapa lagi.

Dengan pengorbanan oleh pejuang-pejuang seperti Dato Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman, kita bebas dari cengkaman penjajah dan bersedia untuk memacu negara ke arah acuan kita yang tersendiri.

Aspirasi rakyat diteruskan lagi dengan kepimpinan yang hebat seperti Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn, Tun Mahathir dan yang terbaru Dato Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi.

Mereka yang telah memacu negara selama 51 tahun ini telah banyak bekorban dan berusaha bagi meneruskan agenda pemulihan sosio-ekonomi rakyat serta secara terus memartabatkan negara di mata dunia.

Daripada ladang kelapa sawit, ladang getah dan lombong timah, kita sudah menukarkannya kepada Menara Berkembar KLCC, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sirkit Antarabangsa Sepang (SIC) dan banyak lagi kemewahan yang kita kecapi selama ini.

Oleh sebab itu, saya ingin mengajak rakan-rakan untuk sedar bertapa bertuah kita berada di bumi Malaysia ini dan saya yakin, kita mungkin tidak dapat lagi menjumpai bumi yang bertuah seperti Malaysia di mana-mana tempat yang lain.

Dengan itu, kita sudah semestinya wajib menyayangi dan mencintai negara kita seadanya dan sebolehnya jangan membuat onar dalam negara kita ataupun menjadi gunting dalam lipatan, menanti masa untuk memecahbelahkan kita antara satu sama lain.

Kita boleh belajar semangat itu dari sekarang sebagai mahasiswa kampus umumnya. Siswa dan siswi harus belajar menyanyangi kampus masing-masing dan jaga keamanan kampus sebagaimana kita mahu negara kita aman.

Tak perlu kita mencetuskan huru-hara mahupun menanam perasaan hasad dengki sesama kita sebaliknya kita perlu bersatu padu dan mengembelengkan tenaga dan kebijaksanaan kita ke arah memajukan lagi universiti kita ini.

Kelak bila kita keluar ke alam pekerjaan, kita tidak akan lagi merasa nikmat ataupun keseronokan hidup sebagai mahasiswa malah kita akan lebih dihujani beban dan tanggungjawab yang lebih mencabar kelak.

Oleh itu, pupuklah semangat cintakan negara kita dari sini. Kita mulakan dengan kampus kita dan seterusnya negara kita agar kita tidak akan dipijak oleh anasir-anasir luar yang tidak serik-serik mencuba untuk mencabul kedaulatan negara kita ini.

Akhir kata, sebagai rakyat Malaysia ayuh bangun dan lafazkan..AKU SAYANG BUMI YANG AKU PIJAK INI!!

No comments:

Post a Comment