Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Tuesday 10 February 2009

Himpunan Sokong Tuanku Canselor Lancar

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Alhamdulillah dengan izin Allah saya sempat menyertai rakan-rakan sahabat perjuangan saya dalam perhimpunan aman petang tadi walaupun terpaksa bergegas pulang dari tempat kerja. Tahniah dan syabas saya ucapkan kepada penganjur kerana berjaya menanjurkan satu himpunan yang aman tanpa berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini.

Cuaca hujan renyai-renyai tidak melemahkan semangat mahasiswa yang hadir untuk melaungkan kata semangat dan taat setia pada Tuanku Canselor dengan laungan Daulat Tuanku berkumandang ketika perarakan daripada KPS ke DTC. Saya yakin kehadiran akan lebih memberangsangkan jikalau cuaca pada petang tadi lebih tenang dan cerah.


Turut hadir adalah beberapa barisan Majlis Tertinggi MPMUM, Sdr. Ridzuan, Sdri. Fitrah dan Sdri. Chong setakat yang saya sempat nampak. Selain daripada mereka, barisan exco MPMUM juga ramai yang turut hadir memberi sokongan disamping beberapa rakan pimpinan Presiden kolej seperti Sdr. Faris, Sdr. Hasif, Sdr. Junaidi, Sdr. Azam, Sdr. Sulaiman dan Sdri. Diyana. Presiden Persatuan Mahasiswa Perak turut sama berada menyokong himpunan itu dan tidak ketinggalan ayahanda TNC HEPA kita, Datuk Azarae turut sama memantau pergerakan kami.



Ketika saya hadir, YDP MPMUM, Sdr. Ridzuan sedang menyampaikan ucapannya. Beliau menyatakan penderian MPMUM di mana mereka yakin DYMM Tuanku Canselor kita tidak bersalah dan kita harus membersihkan nama baginda daripada terus dihina oleh segelintir masyarakat yang tidak bertanggungjawab. Beliau juga menyokong himpunan ini dengan membaca perlembagaan dimana menyatakan rakyat Malaysia bebas bersuara dan berhimpun.

Selepas itu, Sdr. Shum dalam ucapannya berjanji akan menyokong dan mengajak mahasiswa UM terus taat dan setia kepada Tuanku Canselor dan Pro-Canselor. Selepas itu, ayahanda Datuk Azarae tampil memberi ucapan dengan menjelaskan yang himpunan ini adalah bukan agenda politik sebaliknya untuk menunjukkan sokongan kepada institusi Raja-raja Melayu khususnya Tuanku Canselor, Sultan Azlan Syah. Ucapan semangat ayahanda turut diselangi dengan laungan Daulat Tuanku!

Speaker SPKUM, Sdr. Wan Hasif kemudiannya membacakan memorendum taat setia mahasiswa UM dengan penuh semangat dan memorendum tersebut akan diserahkan kepada Naib Canselor UM, Datuk Dr. Ghauth Jasmon. Sejurus selepas itu, Presiden Persatuan Mahasiswa Perak (PEMARAK) turut memberi kata perancang dan ucapan terima kasih kerana terus menyokong ketua kerajaan negeri tersebut DYMM Sultan Azlan Syah.


Himpunan aman yang turut dihadiri beberapa wakil media ini diakhiri dengan nyanyian lagu Negaraku, lagu Universiti Malaya dan bacaan ikrar Rukun Negara. Laungan Daulat Tuanku dan UM is ONE juga kedengaran di saat himpunan itu mula bersurai.
UM is ONE!!!

No comments:

Post a Comment