Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 4 February 2009

UM, Banjir & MPMUM

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

UM merupakan universiti paling senior di Malaysia. Ramai tokoh-tokoh yang lahir daripada universiti perdana ini terdiri daripada pemimpin dan cendikiawan negara. Akan tetapi, walaupun dengan usia dan mempunyai pengalaman yang banyak, universiti ini tidak pernah lekang dengan cabaran dan masalah, tambahan bila ia memberi impak pada mahasiswa UM sendiri.

Semalam pada jam 5.30 petang hujan yang lebat telah turun membasahi sekitar KL dan Selangor. Apa yang menarik tumpuan saya, apabila setibanya saya di pintu gerbang bahagian KL UM, didapati air sudah naik hingga ke paras betis.

Apa yang terjadi semalam adalah air sungai di sekitar UM atau terkenal dengan Sungai Anak Air Batu telah melimpah hingga air naik bermula dari simpang masuk ke UM hingga kira-kira depan kafe fakulti Undang-Undang meliputi susur jalan dari kolej 12 ke pintu gerbang KL itu.

Kejadian ini telah menyebabkan kesesakan teruk bukan sahaja dalam UM sendiri malah di luar hingga ke stesen LRT Universiti. Bukan itu sahaja, beberapa kenderaan telah terkandas. Dari pemerhatian saya, ada teksi yang mati enjin ketika hendak masuk meredah air di depan pintu gerbang itu dan ada kereta Kelisa yang terbabas ke dalam longkang sebelah susur ke pintu gerbang dari kolej 12 serta bas RapidKL juga terpaksa berundur akibat tidak mahu menanggung risiko. Usah dicakap hal pejalan kaki, memang ramai yang terkandas kerana tidak dapat jalan keluar dan masuk universiti. Tetapi ada juga orang yang meredah sahaja ‘banjir’ itu dengan kaki ayam walaupun tahun itu bukan tindakan yang bijak dan selamat tambahan bila berjalan di jalan raya yang berkemungkinan ada kaca, paku, serpihan batu dan sebagainya.

Melihat daripada kejadian ini, jelas menampakkan yang ada suatu yang tak kena dengan sistem saliran dalam UM. Bukan di depan pintu gerbang itu sahaja, malah kejadian ini juga pernah berlaku di kawasan depan kolej pertama dan mungkin beberapa tempat yang saya tidak ketahui. Inilah tanggungjawab yang sepatutnya MPMUM sebagai badan mahasiswa tertinggi ajukan serta adukan masalah ini kepada pihak pentadbiran universiti.

Mungkin pentadbiran sudah tahu tetapi inilah masanya kita menunjukkan yang mahasiswa benar-benar prihatin dengan masalah-masalah di sekitar UM ini dan bukan pada isu-isu lapuk di luar sana. Kejadian banjir kilat sebegini sudah lama berlaku dan masih berlaku. MPMUM sesi lepas sudah bergerak dengan berdiplomasi dan menyatakan masalah ini, hasilnya beberapa projek yang membabitkan saliran air dalam UM sedang giat dijalankan. Sudah lama rasanya tidak ada banjir kilat sedemikian, mungkin kerana hujan yang tidak terlalu lebat. Tetapi kejadian semalam benar-benar mengejutkan saya yang menganggap kejadian ini tidak akan berulang setelah projek saliran ini siap.

MPMUM berhak menuntut penjelasan daripada pentadbiran universiti tentang status projek itu dan apa sebenarnya sebab kes ini berlaku untuk diberitahu kepada masyarakat kampus. Ini baru skop kerja MPMUM yang benar-benar ingin memperjuangkan kebajikan pelajar bukan menghapuskan ISA dan pelbagai manifesto pelik yang keluar baru-baru ini.

Oleh itu saya memohon agar isu ini boleh diberi perhatian oleh MPMUM yang baru ini sebagai titik permulaan pembelaan nasib mahasiswa seterusnya kepada pentadbiran Universiti agar dapat memberi penjelasan dan kerjasama kepada pelajar agar isu ini dapat diselesaikan dengan pantas.

UM is ONE!!!
Dibawah merupakan beberapa gambar keadaan semalam di luar pintu gerbang KL










No comments:

Post a Comment