Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 25 February 2009

Islam Di Pandang Sebelah Mata

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Saya bukan daripada golongan yang layak mengupas isu ini tetapi sebagai seorang yang beragama Islam, saya punya pandangan daripada pengalaman yang sedikit selama saya hidup di bumi Malaysia ini.

Skop saya yang ingin saya kupaskan sebahagian besar khusus kepada rakyat Malaysia yang beragama Islam sendiri kerana tempias kerapuhan umat Islam luar sana jelas terasa oleh umat Islam negara kita sendiri.

Faktor pertama mengapa Islam kian dipandang enteng adalah kurangnya pengamalan ilmu agama itu sendiri. Ramai kalangan orang Islam yang tidak menitik beratkan pelajaran agama anak-anak mereka. Ibu bapa kebanyakannya sibuk mengejar kekayaan duniawi. Benar tanpa wang kita sukar untuk mencapai apa yang kita kehendaki, tetapi ini perlu diimbangi dengan ‘nafsu’ kita mengejar keredhaan Allah.

Keluarga merupakan institusi terpenting bagi melahirkan seorang insan yang baik pekerti. Tetapi sekarang, rumah hanya dijadikan hotel ataupun sekadar rumah tumpangan sahaja. Pagi keluar bekerja, malam pulang keletihan. Tiada masa lagi menegur mahupun mengajar anak-anak ilmu-ilmu agama.

Tanggungjawab ini diserahkan kepada guru agama dan pengasuh anak-anak mereka. Tetapi ini bukan suatu perkara yang baik kerana ilmu yang diturunkan oleh ibu bapanya lebih mudah diingatkan, selain itu ia mampu mengeratkan institusi keluarga dan menyemai rasa kasih saying antara ahli keluarga.

Kedua merupakan perpaduan ummah. Umat Islam sekarang jauh daripada perpaduan. Pelbagai faktor yang menyebabkan kejadian ini semakin berleluasa. Tidak keterlaluan saya katakan antara sebab utama adalah fahaman ataupun ideologi politik yang mereka bawa!

Kita lihat di Palestin dengan Fatah dan Hamas dan yang paling dekat di Malaysia jelas apabila UMNO dan PAS sejak dahulu lagi memang sukar bersatu. Bagaimana pula dengan musuh Islam? Di Amerika, Republikan mahupun Demokrat, di Israel Netanyahu, Ariel Sharon mahupun Peres, walaupun daripada parti berlainan tetapi agenda mereka tetap sama, selain memajukan negara sendiri mereka tetap akan memusuhi Islam tidak kira siapa pemimpin yang bertukar ganti itu.

Umat Islam bila disentuh berkenaan agamanya dan bangsanya, memang bingkas bangkit lantaran semangat cintakan dan sayangkan bangsa dan agama mereka. Akan tetapi semangat itu semakin luntur. Banyak puak yang muncul dan membawa fahaman masing-masing menyebabkan negara Islam lambat laun boleh jatuh ke tangan musuh-musuh Islam.

Ketiga bagi saya merupakan masalah akhlak umat Islam itu sendiri. Saya memetik kata-kata Ustaz Ridhuan Tee yang hadir memberi ceramah perdana sempena Simposium Maal Hijrah, “Saya memeluk Islam setelah mengkaji Al-Quran dan mendalami Islam dengan berjumpa beberapa guru. Jika saya melihat orang-orang Islam zaman sekarang dengan perangai dan akhlak sebegini, saya memang tidak akan memeluk Islam.”

Anak-anak muda sekarang jauh terpesong. Masalah sosial seperti mat rempit, dadah, bohsia dan sebagainya menghantui anak-anak muda yang rata-rata beragama Islam. Ini merupakan kejayaan agenda Yahudi yang ingin terus menyesatkan umat Islam bagi melemahkan kita. Oleh itu, orang bukan Islam senang mengambil kesempatan atas kelemahan kita ini bagi melupuskan hak kelebihan kita sebagai tuan punya tanah ini atas nama inginkan sistem yang telus dan meningkatkan persaingan global.

Keempat, kita tiada pemimpin yang benar-benar lantang bersuara diperingkat antarabangsa. Kita sudah tiada Umar Al-Khattab, kita juga tiada lagi Abu Bakar As-Siddiq, kepimpinan negara Islam lemah walaupun rakyat dunia beragama Islam adalah yang terbesar di dunia.

Ini semua gara-gara takut akan kuasa besar dunia iaitu Amerika. Amerika memegang kunci ekonomi dunia. Jatuhnya ekonomi Amerika maka jatuh ekonomi dunia. Jika kita buat Amerika marah, ekonomi kita akan disekat, menjadikan kita negara miskin dan sebagainya. Ini semua tidak sepatutnya berlaku.

OIC merupakan medan pemimpin negara Islam melontarkan idea, bagaimana Islam itu perlu dipulihkan dan bagaimana Islam perlu dibela. Akan tetapi sejak akhir-akhir ini, umat Islam sudah tidak lagi bergantung pada OIC sehingga disindir sebagai ‘Oh I See’ malah dilepaskan tanggungjawab itu kepada PBB yakni proksi dan badut Amerika itu. Justeru itu, kita sudah tahu yang setiap keputusan, memang tidak akan memihak pada dunia Islam.

Kelima adalah penguasaan ilmu. Barat menguasai kebanyakan ilmu di dunia mengakibatkan mereka menjadi kuasa besar dunia. Tetapi saya petik bekas(tidak pasti beliau masih berkhidmat atau tidak) CEO Hewitt Packed yang menyatakan tanpa ilmu yang dibawa oleh Islam ratusan tahun dahulu, nescaya kita tidak akan mampu mencipta sebuah komputer.

Sesungguhnya setiap ilmu di dunia ini datanya daripada Allah, dan semua ilmu telah Allah catatkan dalam Al-Quran. Bagaimana Ibnu Sina berjaya menghasilkan kitab perubatan yang bertahan selama ratusan tahun sebagai panduan pakar perubatan, Al Khawarizmi yang begitu mahir dan terkenal dalam bidang matemaik dan astronomi dan ramai lagi ilmuan Islam yang cukup terkenal di suatu ketika dahulu.

Zaman itu tiadalah internet mahupun perpustakaan terbuka seperti sekarang. Apa yang ada hanyalah iman, taqwa dan kesungguhan mereka mengkaji Al-Quran. Dengan itu Allah turunkan hidayah dan ilmuNya pada mereka yang bersungguh-sungguh mengkajinya.
Jika dulu Barat gelap tanpa ilmu menjadi cerah setelah Cordoba diduduki Islam dan ilmu mula memancar disegenap lapisan di Barat. Ilmu ini seterusnya dikaji dan mereka juga sendiri mengkaji Al-Quran bagi mencedok segala ilmu yang ada di dalamnya. Sebaliknya umat Islam sekarang hanya diajar bertaranum, dan mengaji Al-Quran tetapi isinya langsung tidak difahami.

Kesimpulan yang boleh saya katakan di sini, kita punyai segala kekuatan. Kita adalah umat yang terpilih menjadi Umat Islam dan pengikut Nabi akhir Zaman, Rasullullah S.A.W..Kita perlu mengembalikan sinar kegemilangan Islam. Kita perlu mengamalkan sepenuhnya Islam dalam hidup kita, daripada ibu bapa hingga ke anak-anak. Bersatulah wahai saudara seagamaku kerana perpaduan sekarang amat mencemburui kita. Ketepikan segala persengketaan kerana kita tetap satu bangsa yang memeluk satu agama, kuatkan jati diri kita.

Perbaiki akhlak kita dari hari ke sehari. Renung dalam diri serta rakan-rakan, bimbing mereka bersama-sama kerana tidak guna kita baik walhal rakan-rakan kita terjerumus dalam kesesatan. Pemimpin perlu mengutamakan agamanya, seperti mana yang diamalkan oleh pemimpin Islam yang agung sebelum ini. Sesungguhnya tanggungjawab pemimpin itu sangat berat dan setiap perilakunya akan disoal di Padang Mahsyar kelak. Akhir sekali, dapatkan semula ilmu yang kita pinjamkan kepada Barat. Ilmuan Islam perlu terus berusaha supaya kita setanding mereka di Barat. Tanpa semua yang saya bincangkan di atas, Islam akan terus di pandang sebelah mata tidak kira dalam mahupun luar negara.

2 comments:

  1. salam, saudara mempunyai bakat penulisan yang sangat menarik..ada masa hadapan yang cerah orang muda seperti saudara ini. teruskan menulis. terima kasih sudi singgah.

    ReplyDelete
  2. salam. ini merupakan saluran utk saya kembangkan minda dan meluahkan rasa. harap yang lebih senior boleh beri tunjuk ajar. terima kasih

    ReplyDelete