Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 12 February 2009

Kenapa Rekod Hak Asasi Malaysia Dipersoalkan

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan
Semalam bila melayari laman berita, tertarik saya apabila Malaysiakini menerbitkan satu artikel dimana menyatakan Malaysia telah dihadapkan ke panel antarabangsa di Geneva untuk semakan rekod pelanggaran hak asasi manusia. Ini merupakan amalan setiap empat tahun bagi semua negara anggota Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Ia dijalankan oleh Majlis Hak Asasi Manusia PBB.

Perkara ini timbul kerana Badan antarabangsa pejuang hak asasi Human Rights Watch (HRW) ingin mendesak Malaysia bertanggungjawab atas semua bentuk pelanggaran tersebut, termasuk pada pelarian, pendatang haram dan penahanan tanpa bicara. Daripada apa yang saya faham disini mungkin apa yang mereka maksudkan tak lain tak bukan adalah Akta Keselamatan Dalam Negera (ISA).



ISA bukan isu yang harus dimainkan pihak luar


Seperti AUKU, mahasiswa nekad berjuang mansuhkan AUKU oleh kerana 4-5 klausa yang dikatakan menyekat kebebasan mahasiswa itu daripada berkembang. Akan tetapi mereka tidak tahu jika mereka berjaya ‘mansuhkan’ AUKU, apa akan terjadi pada kuasa Canselor, kuasa Naib Canselor, bagaimana perlembangaan dalam universiti dan bagaimana kita bendung salah laku atau kesalahan tata tertib pelajar. Ini yang antara kita tidak ambil tahu. Tetapi dengan berkat perjuangannya, kita berjaya menambahbaikkan AUKU, kita berjaya meminda AUKU ke satu tahap di mana saya rasa buat masa ini, cukup longgar bagi mahasiswa.

Begitu juga dengan ISA, kita hanya melihat kepada keburukannya sahaja, penahanan tanpa reman, tanpa dibicara, mereka dianiaya ketika dalam tahanan dan macam-macam lagi. Sesungguhnya saya juga tidak menyetujui penggunaan ISA. Akan tetapi tidak bermakna saya mahukan ia dimansuhkan.

Ada ruang untuk ia diperbaiki, lebih baik ia dipinda untuk kesejahteraan kita bersama. Tanpa ISA, negara akan kucar-kacir dengan taburan fitnah tanpa had, ancaman bertalu-talu pada negara tanpa sebarang sekatan. Ramai bertanya siapa yang hendak berbuat sebegitu untuk negara tercinta bukan? Anda perlu kembali pada sejarah, bertapa gahnya kerajaan Melaka, ia tumbang juga akibat duri dalam daging yang ada disekitarnya. Kerana harta benda, mereka sanggup jual kedaulatan negara mereka.

Relevannya ISA jika ia digunakan untuk membendung ancaman pada negara dengan bukti yang sahih. Walaupun setiap manusia tidak bersalah sehingga dibicarakan mengikut undang-undang Malaysia , ini perlu bagi membendung dari awal ancaman ini daripada menular ke seluruh negara hingga menimbulkan isu huru hara dan sebagainya.

Akan tetapi, seperti yang saya perkatakan, kerajaan terutamanya Kementerian Dalam Negeri pimpinan Datuk Seri Syed Hamid Albar perlu memikirkan satu mekanisma bagaimana rakyat boleh menerima ISA dan percaya akta ini benar-benar digunakan bagi menjaga keharmonian dalam negara kita.



Datuk Seri Syed Hamid Albar


Selain itu, layanan terhadap pendatang asing daripada Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) mendapat kritikan keras kerana didakwa melakukan pelbagai penganiyaan fizikal, mengancam dan memeras. Tetapi persoalannya, adakah semua anggota RELA bertindak sedemikian.

Pasukan Rela bertanggungjawab membantu membasmi pendatang tanpa izin


Saya pernah terserempak dengan satu operasi membanteras pendatang asing dekat Masjid Jamek oleh pasukan RELA. Dalam lori tahanan saya ada perhatikan bagaimana anggota RELA diludah oleh pendatang asing. Saya bukan hendak bertindak kejam, tetapi adakah ini orang yang kita hendak bela. Sudahlah datang ke negara orang tanpa izin, malah diludahnya kepada orang kita, tidakkah itu seperti menghina negara kita juga?

Tidak semua anggota RELA sedemikian. Rata-rata anggota baru yang kurang berpengalaman mungkin tewas dalam provokasi yang dicetuskan pendatang haram ini lalu tak tahan dengan gelora anak muda mereka menggunakan kekerasan ke atas pendatang haram ini.

Oleh itu, saya mencadangkan Pasukan RELA perlu mempunyai bengkel khas bagi mempertingkatkan kekuatan fizikal dan mental mereka agar hal-hal ini dapat dielakkan supaya ia tidak menjadi buah mulut orang di masa kelak.

Apabila PBB mempersoalkan hak asasi manusia Malaysia, saya tertanya-tanya, mengapa tidak persoalkan Israel? Kenapa tidak persoalkan USA? Mereka adalah negara pengasas kepada ‘Human Rights’ ini berlandaskan pemikiran Zionis, tetapi adakah mereka mematuhinya?

Apa yang telah berlaku dengan saudara kita di Palestin, Afganistan, Pakistan, Iraq dan Iran sudah cukup menceritakan dan menjawab persoalan saya itu. Tetapi mengapa tiada tindakan diambil ke atas mereka. Hanya kerana mereka negara besar dan menguasai dunia termasuk PBB, sesungguhnya tuduhan mereka ke atas Malaysia berbanding apa yang telah mereka lakukan, sungguh tidak adil.

Tetapi, apa yang menyedihkan apabila ada dikalangan orang Malaysia menyokong cadangan membawa Malaysia ke muka pengadilan dunia ini. Mereka tidak langsung ada rasa sayang dan ingin mempertahankan negara tercinta ini. Jika kita ada krisis dalaman, selesaikan secara dalaman dan bukan dengan cara memanggil orang luar untuk selesaikan. Tidak ingatkah anda pada sejarah Perjanjian Pangkor bila Perak tergadai kerana meminta British membantu menyelesaikan masalah perebutan kuasa mereka?


PBB jelas berat sebelah


Akhir kata, saya setuju jika PBB ingin mengambil tindakan ke atas Malaysia JIKALAU Malaysia adalah negara yang kejam dan lancarkan perang serta bunuh beribu-ribu nyawa tanpa belas kasihan. Tetapi jika kes ISA dan isu RELA ini dipermainkan, saya sanggup berjuang mempertahankan negara saya daripada dicampuri oleh tangan-tangan hina pimpinan Zionis ini. Moga Allah selamatkan dan memakmurkan negara Malaysia, tanah airku tercinta.

No comments:

Post a Comment