Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Tuesday 17 February 2009

Usah Main Isu Maruah

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Tatkala isu di Perak hampir reda, timbul pula kes mengejutkan di Selangor. Kali ini bukan lompat tetapi Adun Bukit Lanjan, Elizabeth Wong meletakkan jawatan beliau sebagai ADUN dan Exco negeri Selangor.

Ini semua gara-gara isu foto ‘kurang sopan’ beliau ketika tidur disebarkan dengan meluas di internet. Ini mengingatkan kita suatu ketika dahulu apabila Menteri Kesihatan, Datuk Chua Soi Lek turut sama menjadi mangsa apabila video rakaman perhubungan intim beliau turut dijual dan diedarkan dengan meluas. Lantaran itu, beliau meletakkan semua jawatan beliau dalam kerajaan.

Apa yang saya ingin memperkatakan di sini, penggunaan sesetengah isu yang memungkinkan kita menjatuhkan maruah orang adalah tidak bijak sama sekali. Ini menunjukkan kita tidak berfikir dengan rasional. Bayangkan itu adik anda atau kakak anda dan orang perlakukan sedemikian, ianya memang suatu perkara yang sangat mengaibkan.

Bukan ini sahaja, malah ramai yang di luar sana turut menunjukkan dan menyebarkan gambar-gambar anak menteri-menteri kabinet dalam negara dengan keadaan yang mengaibkan diri dan keluarga mereka.

Berbalik pada kes Adun Bukit Lanjan, tidak dinafikan dengan tersebarnya isu ini membuktikan peribadi beliau yang dikatakan tidak bermoral. Sebagai salah seorang pemimpin di negeri itu, beliau harus menjaga adab dan integriti beliau supaya hal ini tidak akan berlaku.

Walaupun rakan-rakan kita daripada agama lain tidak termaktub pada sebarang undang-undang berkaitan syariah ataupun undang-undang Islam, tetapi ini nyata menjatuhkan reputasi sendiri malah menggelapkan masa depan beliau di kemudian hari.

Dengan ini, setelah pilihanraya kecil yang diumumkan akan diadakan di Bukit Selembau dan di Bukit Gantang pada 7 April 2009, Bukit Lanjan pula mungkin dalam perangkaan untuk diadakan pilihanraya kecil.

Nasihat saya pada rakan-rakan, jangan terjebak dengan kegiatan maksiat. Jauhkan diri anda daripada zina dan jaga maruah diri serta keluarga anda.

No comments:

Post a Comment