Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 12 February 2009

Pilihanraya Memilih JTK Tidak Releven

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Syabas dan tahniah kepada Sdr. Mohd Fadzil Jamal, Exco Penginapan Kolej Kediaman dan Luar Kampus MPMUM kerana melontarkan idea berani ingin membawa kembali pilihanraya untuk memilih JTK kolej kediaman. Satu agenda perubahan yang menarik saya perhatikan.

Saya terpanggil untuk mengupas isu ini yang saya anggap suatu yang sudah dijangka akan dibuat oleh pimpinan MPMUM kali ini. Mungkin ramai tertanya-tanya kenapa sudah tidak ada lagi pilihanraya memilih JTK sejak beberapa tahun yang lalu.

Tuduhan sesetengah pihak dimana JTK dilantik untuk menjadi pengikut HEP adalah tidak munasabah dan tidak benar sama sekali. Buktinya, ada bekas presiden kolej saya mahupun kolej-kolej lain merupakan ‘penentang’ HEP sendiri, ketika HEP dipimpin oleh orang-orang yang tidak sepatutnya.

Sdr. Mohd Fadzil Jamal perlu kembali ke zaman di mana pilihanraya ini dijalankan. Saya pernah berbicara dengan seorang bekas pengetua kolej, beliau nyatakan suatu masa dahulu ketika kita jalankan pemilihan JTK melalui pilihanraya, maka kita dapat lihat keputusannya hanya memihak kepada satu kaum sahaja. Malah ada kaum yang langsung tidak mempunyai wakil dalam JTK pada waktu tersebut.

Saya yakin MPMUM kali ini membawa visi perpaduan walaupun mereka mencicirkan wakil kaum India pada awalnya tetapi atas desakan, mereka lantik sdri. Kokilavani itu pun diletak pada satu posisi yang bagi saya kurang berperanan.

Sekarang JTK dilantik oleh Pentadbiran kolej setelah perbincangan bersama pelajar senior kolej kediaman berdasarkan pelbagai aspek termasuk kepimpinan, pendidikannya, penerimaan penghuni terhadap orang yang dipilih serta yang paling penting, perkongsian kuasa itu berlaku. Perlantikan ini juga membawa manfaat kepada semua kaum kerana mereka diberi peluang cadangkan nama-nama pemimpin yang mereka percaya dapat jalankan tanggungjawab berat ini. Bukan pentadbiran kolej atau HEP suka-suka pilih bulu sahaja. Banyak proses yang mesti dilalui yang kita sebagai pelajar mungkin tidak tahu.

Setelah kita lihat PRK baru-baru ini dengan fitnah dan isu-isu sensetif yang dimainkan oleh sesetengah pihak, tidak mustahil ini boleh berlaku dalam kolej kediaman jika pemilihan JTK dilakukan melalui pilihan raya. Harus diingatkan, jika hal kekacauan ini timbul dalam kolej kediaman, maka perpaduan sesama ahli kolej itu akan renggang maka lumpuhlah institusi kolej kediaman ini, siapa yang hendak bertanggungjawab dalam perkara ini?

Jika pilihanraya untuk JTK mahu dijalankan, saya cadangkan ia tidak djalankan bermula sesi 2009/2010. Ini kerana untuk mengubah sesuatu perkara yang boleh saya anggap kukuh, ia memerlukan masa bagi perbincangan oleh pelbagai pihak dan beberapa perancangan teliti agar segala aspek dapat dititikberatkan.

Jika benar apa yang diamalkan sekarang bertentangan dengan semangat demokrasi kampus dan Perlembagaan Universiti, saya mohon pihak berkenaan nyatakan klausa dalam perlembagaan universiti yang mengatakan ianya salah. Jika ia salah sekalipun, saya hairan dan tertanya-tanya, kenapa baru sekarang dibangkitkan. Kenapa tidak diwar-warkan atau dijadikan isu sebelum ini. Kenapa Lembaga Pengurusan Universiti tak tegur, kenapa Naib Canselor sebelum ini tidak ubah. Sebagai pimpinan pentadbiran tertinggi universiti, adakah mereka sanggup gadai maruah mereka dengan melanggar perlembagaan yang mereka sendiri cipta? Jadi bagi saya, mungkin ada helah disebalik cetusan idea ini.

Katanya penjelasan itu ada dibuat sempena satu forum yang telah dibuat, sayangnya saya gagal berada di sana kerana tugasan rasmi di kolej. Tetapi saya harap perkara ini akan terus dibincangkan oleh semua pihak. Rancang dengan teliti bagaimana ia dapat dilaksanakan sebaiknya.

Akhir kata, tidak salah jika kita ingin mengubah sesuatu ke suatu yang lebih baik. Tetapi dengan mengubah suatu ke arah yang kabur dan kita sendiri tidak tahu kesannya sebaliknya hanya tahu bercakap sahaja adalah suatu yang tidak wajar. Teruskan berusaha MPMUM, dan apa yang penting pastikan PERPADUAN dalam universiti kita terus terjamin.
UM is ONE!!!

2 comments:

  1. Saya sangat2 setuju cadangan ni…
    ape kate kita mulakan dengan yang asasi dulu…
    Diumumkan, Kolej Kediaman Nilam Puri…
    bukanker selaam ni mmg dipilih secara kroni?
    presiden JTK sesi lama yg pilih sesi baru..
    apa kes… aku dulu yg Nilam puri pon tak puas hati…
    cepat….adakan pilihanraya di kolej kediaman nilam puri…

    ReplyDelete
  2. ya ka..saya tdak tahu sistem nilam puri, bkankah presiden nilam puri semua hebat2..insyaalah kita harap pimpinan mpmum ada cara n cadangan mereka dengan baik dan teliti

    ReplyDelete