Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 15 January 2009

Bermula Episod Baru Demokrasi Kampus

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan...

Tanggal 14 Januari 2009 telah menggamitkan suasana diseluruh kampus Universiti Malaya apabila proses penamaan calon bagi Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) sesi 2008/2009 kembali menjelma. Sudah pasti ini adalah satu detik permulaan perang antara dua kumpulan besar kampus iaitu Penggerak Mahasisiwa (Gerak) dan Pro Mahasiswa (Pro M).

Seawal jam 9 pagi telah bermula himpunan bagi mengarak calon sokongan masing-masing untuk masuk ke Auditorium KPS bagi mendaftar diri sebagai calon. Proses ini berjalan lancar dengan bantuan Pihak Keselamatan yang mengawal lalu lintas dan pihak HEP dan fakulti yang membantu di bahagian penamaan calon.

Keadaan kembali hangat dengan kedua-dua pihak penyokong semakin bingit melaung-laungkan semangat mereka. Pro m dengan student powernya dan Gerak dengan um is one nya. Masing-masing tidak mahu mengalah sehingga ada kereta di sebelah penyokong pro m yang kelihatan berasap, mungkin akibat 'kepanasan' gelombang jingga yang di bawa gagasan pro m itu sendiri.

Tetapi apa yang menyedihkan, saya melihat kedua-dua pihak yang majoritinya menganut 1 agama bermusuhan dan menolok pendamaian. Banyak yang mencadangkan agar 2 kumpulan besar ini bekerjasama tetapi gagal jua akhirnya.

Pro m melaungkan isu penyalah gunaan duit pelajar terhadap pimpinan Gerak dan TNC yang merasuah salah seorang rakan mereka untuk bertanding di pihak Gerak. Manakala Gerak mengeluarkan isu fitnah yang tidak putus-putus dilemparkan pihak pro m ke atas gerak. Akibatnya kedua kumpulan ini terus bertikam lidah sehingga perarakan masuk calon-calon ke dalam KPS.

Saya ingin menyeru kepada kedua-dua pihak agar menjalankan tempoh berkempen ini dengan tenang dan jangan cuba untuk sabotaj mana-mana pihak baik gerak mahupun pro m. Berikan penjelesan terbaik kepada mahasiswa agar mereka dapat menilai antara intan dan kaca. Selamat maju jaya bagi semua calon terutama calon gerak. Teruskan berusaha agar anda dapat mengekalkan kesinambungan barisan kepimpinan mahasisiwa universiti sebelum ini dan jalankan tugas anda dengan jujur dan amanah.

UM is ONE!!!

No comments:

Post a Comment