Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 3 January 2009

PTPTN : Bayaran minima RM50

Assalamualaikum..Salam Sejahtera.

Pertama skali saya ingin ucapkan sekalung terima kasih kepada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Kementerian Pengajian Tinggi atas usaha sama yang murni ini dengan membenarkan bekas pelajar yang menerima pinjaman PTPTN membuat bayaran minima sebanyak RM50 baru-baru ini.

Sebelum itu, hasil usaha desakkan mahasiswa telah berjaya menurunkan kadar faedah PTPTN daripada 3% kepada 1%. Tahniah kepada mahasiswa yang terlibat menjayakan dan terutamanya kepada MPP yang menyuarakan suara mahasiswa kepada Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan seterusnya kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri.

Saya menerima baik cadangan pembayaran RM50 kerana tidak semua penerima bantuan ini adalah orang yang senang-senang dan berada. Kebanyakkannya dikalangan sederhana sahaja. Malah membebankan lagi jika mereka masih belum mendapat pekerjaan selepas tamat pengajian. Oleh itu, ini adalah jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah ini tanpa mengambil sebarang tindakan undang-undang yang hanya akan mengundang kekacauan khususnya kepada bekas peminjam ini.

Tahukah anda, kadar pinjaman tertunggak direkodkan PTPTN berjumlah RM1.9 bilion membabitkan 563,494 peminjam. Jumlah pinjaman dikeluarkan setakat ini RM16.7 bilion membabitkan 1.25 juta peminjam. Sesungguhnya ini bukan satu angka yang kecil bagi kerajaan untuk menanggung kesemuanya. Ini adalah hasil daripada duit ibu bapa kita juga, yang diberikan pada kita dan seterusnya adik-adik kita. Jadi jika kita tidak melangsaikan bayaran, PTPTN akan menghadapi masalah untuk memberikan pinjaman di masa kelak dan ini akan menutup ruang adik-adik kita dari golongan pendapatan rendah untuk menyambung pelajaran mereka ke menara gading. Oleh itu, saya menyeru kepada semua bekas penerima pinjaman PTPTN ini agar melangsaikan hutang anda kerana dalam ajaran Islam sekalipun, tidak digalakkan kita berhutang dan jika kita berhutang, kita perlu langsaikannya secepat mungkin.

Akhir sekali saya menyambut baik cadangan ini dan berharap rakan-rakan yang masih meneruskan pengajian akan terus bersemangat belajar dan kepada yang sudah tamat pengajian, harap anda mempunyai kesedaran untuk segera melangsaikan pinjaman PTPTN anda. Saranan terakhir, jimat cermat dengan wang pinjaman anda untuk menghadapi krisis ekonomi dunia yang melanda kita masa kini.

UM is ONE!!!

No comments:

Post a Comment