Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 31 January 2009

Edrogan Tempelak Peres

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Semalam ketika saya ingin membeli makanan malam setelah pulang kerja, saya sempat menonton tv yang ada di salah sebuah kedai di kawasan ‘food court’ seksyen 14 itu. Kebetulan berita sedang ditayangkan di saluran TV1 ketika itu. Saya tertarik dengan satu berita di mana Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan melafazkan “Kamu bunuh mereka” kepada Presiden Israel, Shimon Peres.

Saya tidak menyatakan sokongan kepada Edrogan kerana umum tahu mereka juga antara tali barut Amerika (USA) yang menyumbangkan markas tentera bagi askar USA. Tetapi tindakan berani ini adalah sangat patut.

Di kala rakyat Palestin dibunuh tentera Israel, pemimpin dunia masih diam mengharapkan PBB yang jelas boneka USA itu menyekat dan menghalang kemaraan Yahudi Israel di Gaza. Semua tertanya-tanya bilakah adengan bunuh-membunuh ini akan berakhir.

Tetapi tindakan ini telah membuktikan kemarahan umat Islam walau bagaimanapun latar belakang mahupun peribadinya. Sentimen keagamaan dan persaudaraan dalam Islam tidak dapat diputuskan dengan sogokan wang mahupun ugutan daripada utusan-utusan syaitan ini.

Saya mencadangkan ada usaha seperti penganjuran Forum Ekonomi Dunia (WEF) ini tetapi mungkin boleh ditukarkan nama dan objektifnya dengan membariskan lebih ramai pemimpin dari seluruh pelusok dunia bagi membicarakan dan diberi peluang meluahkan rasa di hati tanpa sebarang ugutan mahupun sekatan yang dilakukan mengenai hal ehwal keamanan terutamanya pencerobohan berleluasa di Palestin oleh tentera Israel.

Forum Ekonomi Dunia (WEF) yang dipengerusikan David Ignatius membariskan Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon dan Setiausaha Liga Arab, Amr Moussa selain Adrogan dan Peres sebagai ahli panel. Nyata Ignatius terlalu memihak kepada Peres sehingga menyebabkan Edrogan menunjukkan protesnya dengan meninggalkan forum tersebut.

Edrogan yang disambut di Turki sebagai wira setelah berhujah panjang dan mengutuk serangan tentera Peres menyatakan beliau mungkin tidak akan menghadiri lagi perjumpaan tahunan negara kaya dan berkuasa itu yang berlangsung di pusat peranginan Switzerland.

Ayuh pemimpin negara Islam, jika anda bersatu Insyaalah kita mampu membebaskan Palestin dari cengkaman Israel yahudi laknatullah itu.

"Peres, kamu lebih tua daripada saya. Suara kamu terlalu tinggi. Kamu bunuh mereka. Saya masih ingat kanak-kanak yang mati di tepi pantai. Saya masih ingat dua bekas Perdana Menteri (Israel) berkata mereka gembira masuk Palestin dengan kereta kebal. Dalam soal membunuh, kamu terlalu bagus." (gambar 1 dan 2)
Apabila Ignatius cuba menyampuk, Erdogan berkata beliau tidak akan datang lagi ke Davos, meninggalkan ahli panel termasuk Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon dan Setiausaha Liga Arab, Amr Moussa, di pentas ucapan (gambar 3).
Sumber ehsan Berita Harian Online

2 comments: